Köpvillkor för privatpersoner

Uppdaterad 2024-04-25

Chargespot.se

Chargespot drivs av Chargespot AB som har sitt säte i Falkenberg. Företagets postadress är Box 171, 311 22 Falkenberg.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@chargespot.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss så snart vi kan.

Beställning

Du som kund måste alltid acceptera villkoren för att kunna beställa varor. Personer som inte fyllt 18 år har inte rätt att beställa varor från oss utan målsmans godkännande. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något som inte stämmer i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@chargespot.se

Leveranstid

På produktens beställningssida under “Lägg korgen” knappen hittar du förväntad leveranstid för respektive produkt. Våra normala leveranstider är 1-3 arbetsdagar på lagervaror, men kan vid kampanjer och andra toppar ta något längre tid. Om förseningar i leveransen skulle uppstå kan du kontakta oss på e-postadress: info@chargespot.se.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Det kan förekomma fel i den information som ges avseende lagerstatus och/eller priser för olika varor. Om en vara är slutsåld, har utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig har Chargespot rätt att häva ett ingånget köpeavtal med kunden.

Betalning

Kunden kan använda följande betalningsmetoder vid betalning för varorna: Swish, Kortbetalning via VISA, MasterCard, Maestro och Eurocard, Klarna faktura eller Klarna delbetalning och direktbetalning via bank. Har du en leasing på din bil kan du köpa varor från Chargespot som då fakturerar ditt leasingbolag.

För att handla mot Klarna faktura måste kunden vara över 18 år. Kunden får inte ha några betalningsanmärkningar och/eller tidigare obetalda krav från Klarna.

Om en kortbetalning godkänns kommer beloppet att reserveras omgående och kunden får en orderbekräftelse skickad till angiven e-postadress. 

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till samma kort som betalningen genomfördes med. Om en kortbetalning inte godkänns kommer beställningen att annulleras. Har kunden frågor angående detta ska denne kontakta sin bank eller kortleverantör.

Ej uthämtade paket

Paketen levereras till DHL Service Point där de ligger kvar och väntar på att du ska hämta ut det. Du har 14 dagar på dig innan det går i retur till oss. 

Om varan går i retur efter ovan angiven tidsfrist debiteras kunden en avgift på 250 kr för kostnader hänförliga till Chargespot administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Byte

Se Ångerrätt, och lägg därefter en ny beställning på den produkten du önskar byta till.

Ångerrätt, retur och byte

Konsumenter har alltid 14 dagars ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen. För att du som kund ska känna dig helt trygg med köpet erbjuder vi 30 dagars ångerrätt.

Du måste meddela att du ångrar dig. Det gör du genom vårt retur- och reklamationsformulär.

För möjlighet till full återbetalning krävs att varan är oanvänd, utan repor på produkten, skickas tillbaka i oskadad originalförpackning samt har kvar samtliga etiketter, skyddsplaster och medföljande manualer. Kunden är skyldig att ersätta Chargespot  i de fall en värdeminskning måste göras på varan på grund av att kunden har hanterat varan i större omfattning än nödvändigt. Vid sådan värdeminskning har Chargespot rätt att dra av beloppet vid återbetalning till kunden.

Du står själv för returfrakt, enklast använder du vår returfraktsedel. En avgift på 50 kr för returfrakt och handläggning, tas ut från det återbetalade beloppet. Du är skyldig att paketera och hantera varan på ett sätt som gör att den inte kan skadas under transporten. Din återbetalning sker inom 14 dagar från det att vi fått din beställning i retur. Har du flera ordrar behöver du packa de artiklar som tillhör samma order i paket var för sig och använda anvisade fraktsedlar.

Retur vid företagsbeställning (gäller ej privatkunder)
Endast sådana returer, vartill säljaren varit vållande, godkännes utan extra kostnad för köparen. Vid övriga av säljaren godkända returer krediteras köparen fakturabeloppet med ett avdrag som för lager- varor normalt är 20 %. Vid returer skall köparen lämna uppgift om nummer och datum på säljarens faktura eller följesedel. Säljaren skall utställa retursedel för mottagen eller avhämtad vara.

Ångerrätten gäller inte vid

Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig. Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål. Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se  här

Reklamation och klagomål

Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer, åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Kontakta oss omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur gör du vid en eventuell reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras genom vårt retur- och reklamationsformulär, där du anger efterfrågade uppgifter. I formuläret bifogar du en enkel film (filmad med mobiltelefon) på när problemet uppstår och vad som då inträffar. Var noga med att få med hela produkten och inkopplingen. Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Grön Teknik – Skattereduktion 

Skattereduktion avgår enligt kraven för Grön Teknik, kraven hittar du på Skatteverkets hemsida, läs igenom och säkerställ att just du omfattas av skattereduktionen innan beställning. Vi förbehåller oss rätten att fakturera återstående belopp, motsvarande skattereduktionen, om begäran från Skatteverket avslås. Betalningsvillkor 10 dagar. 

Ansvarsbegränsning 

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara förseningar hos fraktbolagen, arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos Chargespot accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Chargespot AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, NETS och Swish.

Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Postnord.

Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder GetANewsletter för utskick av nyhetsbrev.

Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd

Chargespot AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Varukorg
Rulla till toppen